Saturday, June 1, 2013

TOLONG JGN MEMBELA BEROK ATAU MONYET PLS PLS!!!!!

 TOLONG JGN MEMBELA BEROK ATAU MONYET PLS PLS!!!!!
 Banyak yang Pm , sms , call tanya jamil macamana nak bela monyet atau berok , mana nak ambik. yg dah ada pulak mana nak dapat lesen, ada pulak dah ada lesen mana nak beli. soalan jamil satu je BUAT APA? kenapa nak bela. BEROK atau MONYET bukan mcm anjing atau kucing.
 Ko orang nak bela hanya kerana dia comel. tapi bila dia besar nanti macamana? buang je , lepas je. di mana hati perot ko orang , Berok dan monyet memerlukan perhatian penuh. kalau setakat bela tambat abwah pokok, atau kurung dalams angkat BAIK JANGAN. jgn menyiksa mereka. aku dah bela mereka 6 tahun aku dah masak dgn perangai,tingkah laku mereka. apa mereka mahu.

Kalau anda tak boleh beri atau buat sebagaimana aku beri dan buat kepada berok berok aku so tolonglah jgn bela mereka. jamil tahu waktu kecil comel semua sayang, tapi bila dah besar, taring dah tumbuh . ko orang just buang mana mana. sedangkan dia tidak di ajar bagaimana untuk hidup dalam hutan. tolong pakai otak sikit jgn pentingkan diri sendiri.
 Tengok contoh seekor berok yg aku setiap ahri pergi beri makan di jalan bukit langat. dia langsuing tak tahu nak ke mana. hanya duduk di satu pokok tepi batu. aku tahu dulu orang bela sebab dia jinak. tak tahu nak cari makan. nampak jamil datang dia turun datang ke skuter sebab dia tahu ada makanan. sekarang jamil tengah rapat dgn dia. dah ok nanti jamil nak tangkap dan lepaskan di taman tar di mana banyak berok yg dia boleh kawan.
 Dalam banyak banyak ornag yg tanya dan jumpa jamil hanya seorang iaitu  Alif Danial seorang sahaja yg mendengar nasihat jamil supaya menyerahkan anak berok yg beliau jumpa kepada perhilitan melalui jamil.dia dengar nasihat jamil. demi dia sekeluarga dan demi masa depan berok itu. Kalau ada yg tanya kenapa jamil boleh bela. terus terang jamil cakap yg jamil menyesal sebab itu jamil cakap. tapi mereka sudah tidak boleh di lepaskan. kerana akan kembali balik.
Jamil jamil beri apa yg mereka sepatut dapat. di rumah jamil lepas biar mereka bermains ambil tengok. seminggu sekali bawa mereka ke air terjun dalam hutan bagi mereka main. bawa mereka jalan jalan supaya tak booring, makanan semuanya terbaik yg fresh dan baik. ubat ubatan di jaga. kandang yg selesa untuk tidur malam.pastikan sekeliling di sembur ubat nyamok supaya merekla tidak di gigit nyamok. sebelum tidur susu sekotak seekor. pagi begitu juga..

Jadi kepada yg nak bela sangat bolehkah ko orang buat seperti apa yg jamil buat. komitment kena utuh bukan cakap je. bini nak jaga , anak nak jaga, kerja nak jaga habis berok atau monyet bila nak jaga. jgn sampai jadi seperti ini aku cari ko orang
( http://www.facebook.com/media/set/?set=a.208405902569290.51540.100001996448633&type=3 )

So tolong lah dengarlah nasihat Jamil. demi mereka.

MAY BANK BERHAD : 
MAY BANK (KUALA LUMPUR MAIN) 
JAMIL BIN ISMAIL 
ACCOUNT NO: 164016046536 F
or oversea Donors Sort Code: (MBBEMYKL) 

BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD 
JKCR ANIMALS CARE 
ACCOUNT NO : 12-122-01-000920-2

6 comments:

  1. Jamil,

    I've found your blog on the internet. Please contact me concerning a baby monkey which was tie up to a tree and 've rescued this morning. where to find proper shelter in KL???
    +31657588287 Rgds TWan

    ReplyDelete
  2. Dear Twan what no did you give me. please contact me at 019 2504242

    ReplyDelete
  3. Saya bela , tapi dia tak gemuk macam ni , macam mane ? Dia tak suke minum susu

    ReplyDelete
  4. Saya bela , tapi dia tak gemuk macam ni , macam mane ? Dia tak suke minum susu

    ReplyDelete
  5. Monyet saya tk gemuk cmniii! Kenapa ??

    ReplyDelete
  6. mana nak beli diaper monyet ya...

    ReplyDelete

You can leave comment.if good and ok i will publish it. if rude or bullshit arios kabaretos lambrados.