Sunday, May 30, 2010

Agains Malay Atitude.


Sifat dan hati budi orang melayu terhadap haiwan. jamil selalu pergi pasar malam pandan jaya dengan taman muda.dan kalau pergi jamil mesti round dalam pasar malam naik skuter sebab jamil mesti bawak salah seekor berok jamil.bertukar setiapminggu. bila lalu sahaja depan gerai cina tak kita jaul makana ke, buah buahan ke, sayur sayuran ke, mereka cepat-cepat nak beri makananan, kalaud epan ekdai buah pasti beri rambutan ke, appale ke, pisang ke, kalau gerai sayuran mesti bagi tomato ke, perai ke, atau salad. mereka orang cina jamil tengok langsung tak berkira dengan haiwan. di bukit bintang ada hantar sesikat pisang,siap datang tanya lagi berok jamil makan apa.

Tapi bila lalu depan gerai buah ke makanan ke yang melayu punya, yang mereka tanya tak nak beli untuk berok ke, pastu kalau harga murah tak pe gak.orang lain jual apple,orange 10 biji rm 5. yg melayu 10 biji rm 6. pakai lebai, tunjuk sifat ke islaman. .hari itu jamil pergi ke downtown.singgah makan di salahs atu gerai makan orang kelantan. jamil order makan. die orang yang kerja dengan anak-anak tokey situ sibuk ambilgambar berok jamil. pastu jamil minta lah sebiji apple hijau untuk berok. ingat mereka ikhlas la bagi untuk ebrok.bila kira mereka kira apple ti sebiji rm 1. apa punya celaka punya melayu. ko orang nak marah,marah lah tapi pada aku perangai orang kita memang macam celaka.

Dengan haiwan pun nak berkira,pastu kalau jumpa anjing lain taka da nak sepak,nak baling,nak terajang,nak hentam. anjing tu siapa cipta. memang la anjing dgn babi haram tapi adakah di suruh kita sepak,baling,tendang,siram mereka. hari itu sewaktu pilihanraya hulus elangor. jamil dan kwn kwn pergi mandi air panas. ada la seekor anjing tu relax bawah pokok mungkin sebab senjuk duk dekat situ suam. maris eorang tua melayuc elak ni ceduk air panas tu simbah dekat anjing tu. jamil sound je. peduli apa akiu dia orang tua ke ape ke. kalau muda nak aku penerajang je. celaka sungguh.anjing tu tak kacau orang pun.tapi itulah sifat celaka melayu.

Pastu bila susah , kena bala minta doa dekat Allah.minta itu minta ini, menangis , bertaubat, tetapi haiwan ciptaan allah mereka sepak terajang,langsung tak hormat, langsung tak ada belas kasihan, sampai mampos pun ko orang melayu tak akan senang dengan perangai macam sial tu.sorry la pengalaman jamil , jamil langsung tak ada perasaan hormat terhadap orang macam ni.

Surah Ghafir : 7-9Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

No comments:

Post a Comment

You can leave comment.if good and ok i will publish it. if rude or bullshit arios kabaretos lambrados.