Bodohnya Setengah Melayu Pasal Anjing
Persepsi Terhadap Anjing
Masyarakat Melayu Islam umumnya amat menyayangi haiwan
terutamanya kucing. Seperti yang diketahui kucing merupakan binatang kesayangan
nabi Muhamammad saw. Jadi tidak hairanlah jika ramai yang sudi menghulurkan
bantuan untuk membantu atau menyelamat kucing-kucing terbiar dan jalanan selain
dari mempunyai haiwan peliharaan. Namun bila disebut anjing, maka ramai
diantara kita agak keberatan untuk membantu sebaliknya kita akan memberikan
jawapan yang kebanyakannya berunsur negatif seperti haram disentuh, takut
dikejar, lebih baik beri kucing makan, bantu orang susah lebih baik dan
sebagainya. Ada
juga kedengaran ‘baling batu atau apa jua yang kelihatan kalau didatangi
anjing’.
Bila dilihat dari jawapan yang diberikan maka didapati ramai
diantara kita yang masih kurang memahami akan hukum sebenar mengenai anjing.
Walaupunanjing dan babi termasuk dalam najis mughallazah namun ehsan tetap
perlu ada pada haiwan-haiwan ini. Haramnya adalah pada pemakanan bukan pada
sentuhan. Oleh kerana itu maka perlunya kita mengetahui hukum-hukum dan perkara
yang berkaitan dan pandangan Islam terhadap haiwan-haiwan ini.
Islam adalah agama yang bukan sahaja menjaga hak-hak manusia
tetapi juga hak-hak haiwan. Haiwan yang dimaksudkan ialah`bersifat universal’
atau merangkumi seluruh haiwan yang ada di muka bumi ini. Diriwayatkan pada satu
ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melintasi seekor unta yang
kelihatan kempis perutnya kerana kelaparan. Lalu baginda bersabda:
Bertaqwalah kepada Allah terhadap haiwan-haiwan yang bisu
ini. Tunggangilah ia dengan baik dan berilah ia makan dengan baik.
Perintah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam untuk
“…bertaqwa kepada Allah terhadap haiwan-haiwan …” menunjukkan bahawa kita akan
dipertanggungjawabkan di hadapan Allah Subhanahu wa Ta‘ala pada Hari Akhirat
nanti mengenai sikap dsan layanan kita terhadap haiwan. Jika kita menjaga
mereka dengan baik dengan memberi mereka makanan, minuman dan tempat berteduh,
kita akan memperolehi ganjaran daripada Allah. Sebaliknya jika kita menzalimi
mereka, maka kita akan menerima azab daripada Allah. Dua hadis berikut perlu
menjadi sumber iktibar bagi kita:
Ketika seekor anjing berpusing mengelilingi sebuah perigi
dan hampir mati kerana dahaga, seorang pelacur daripada suku Bani Israil
melihatnya. Lalu dia menanggalkan kasutnya dan memberi anjing tersebut minum
dengannya. Maka Allah mengampunkan dia kerana perbuatannya itu.
Seorang wanita memasuki neraka disebabkan seekor kucing yang
diikatnya. Dia tidak memberinya makan mahupun membebaskannya untuk makan
serangga di tanah
Hadis-hadis ini menjelaskan bahawa perlakuan dan sikap kita
terhadap haiwan memiliki kedudukan yang penting di sisi agama sehingga
melibatkan antara syurga dan neraka. Jangan dihadkan belai kasih kepada haiwan
peliharaan sahaja tetapi hendaklah diluaskan kepada haiwan-haiwan yang lain.
Janganlah makanan hanya disediakan untuk kucing yang kita pelihara sahaja.
Sediakan juga makanan kepada kucing-kucing yang lain dan juga anjing-anjing
terbiar atau jalanan yang kelihatan. Sediakan makanan dan minuman buat mereka
setakat yang kita mampu. Selain dari itu, haiwan seperti burung dan lain-lain
juga dapat menumpang untuk makan bersama. Begitulah sifat yang sepatutnya ada
pada setiap muslim terutamanya.
Selain itu, tanggapan ini terjadi adalah juga disebabkan
oleh didikan yang diterima sejak kecil dari keluarga dan masyarakat.
Kebanyakkan dari kita telah dimaklumkan bahawa anjing atau babi itu haram,
tidak boleh disentuh, jahat dan merbahaya serta banyak lagi anggapan. Sikap ini
telah disemai dari generasi ke generasi dan akhirnya terdapat majoriti dari
masyarakat kita yang membenci anjing dan babi tanpa sebab yang munasabah.
Walhal dalam agama telah dijelaskan haiwan-haiwan ini juga adalah makhluk Allah
yang berhak mendapat kebaikan di muka bumi Allah ini. Harus diingat bahawa
dalam Islam anjing boleh dimanafaatkan sebagai anjing buruan, menjaga ternakan,
kebun, rumah dan harta. Hanya dilarang untuk dijadikan sebagai haiwan
peliharaan kerana rumah yang ada anjing di dalamnya, Malaikat tidak akan masuk.
Islam menegah memelihara anjing sebagai teman, hiburan atau binatang peliharaan
(pet).
Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Malaikat
tidak akan memasuki rumah yang ada anjing atau ada gambarnya.”(Sahih Muslim
No.3929)
Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa memelihara anjing -kecuali anjing penjaga ternak, anjing pemburu,
atau anjing penjaga tanaman- pahalanya akan dikurangi satu qirath setiap hari.”
(Muttafaq Alaihi)
Berdasarkan hadis tersebut, sebahagian ulama' fekah
berpendapat bahawa larangan memelihara anjing itu hanya makruh, bukan haram,
sebab kalau sesuatu yang haram, sama sekali tidak boleh dilakukan sama ada
pahalanya itu berkurang atau tidak.
Terdapat juga hadis-hadis lain tentang keharusan memelihara
anjing antaranya ialah:
"Daripada Abu Tha'labah al-Khasyni berkata; Aku pernah
bertanya: "Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami berada di kawasan berburu,
aku berburu dengan anak panahku dan dengan menggunakan anjingku yang terlatih
(yang diajar) serta anjingku yang belum terlatih, manakah yang dibolehkan
untukku ?" Rasulullah saw menjawab: "apa yang telah engkau buru
dengan anak panahmu dan engkau sebut nama Allah sebelumnya, makanlah. Dan yang
telah engkau buru dengan anjingmu yang tidak terlatih, lalu kamu sempat
menyembelihnya, maka makanlah". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Perlu diingat memelihara anjing hanya dibenarkan apabila
wujud keperluan untuk menjaga maslahah manusia. Selain dari itu, ia adalah
haram dan dilarang sama sekali.
Dari segi hukum penyucian, terdapat beberapa pendapat
mengikut keempat-empat mazhab.
Seperti yang terdapat dalam hadis berikut. Jilatan anjing
mesti dibasuh dengan 7 kali basuhan dengan dicampuri tanah pada salah satu
basuhan itu.
Abu Hurairah radhiAllahu ‘anhu berkata bahawa Rasulullah
sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apabila anjing minum dari bejana salah
seorang di antaramu, cucilah bejana itu tujuh kali.” (Sahih Bukhari).
Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sucinya
tempat air seseorang diantara kamu jika dijilat anjing ialah dengan dicuci
tujuh kali, yang pertamanya dicampur dengan debu tanah.” Dikeluarkan oleh
Muslim. Dalam riwayat lain disebutkan:“Hendaklah ia membuang air itu.” Menurut
riwayat Tirmidzi:“Yang terakhir atau yang pertama (dicampur dengan debu
tanah).”
Pendapat pertama dan dalil-dalilnya:
Pendapat pertama menyatakan bahawa seluruh anjing sama ada
kecil atau besar adalah najis. Ini adalah pendapat Mazhab al-Syafi‘iy dan
Hambali. Terdapat dua dalil yang menjadi hujah bagi pendapat pertama ini.
Dalil pertama adalah berdasarkan kaedah qiyas. Suruhan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam untuk membasuh bekas yang diminum oleh
anjing adalah dalil bagi menunjukkan najisnya lidah, air liur dan mulut anjing.
Memandangkan lidah dan mulut adalah anggota utama haiwan dan ia dikategorikan
sebagai najis maka sudah tentu lain-lain anggotanya - yakni seluruh badannya –
adalah najis juga. Lebih dari itu air liur anjing terhasil daripada peluhnya
sendiri, maka jika peluh yang keluar dari mulut (yakni air liur) adalah najis
maka sudah tentu peluh yang keluar daripada seluruh badannya adalah najis juga.
Maka dengan itu seluruh badan anjing adalah najis.
Dalil kedua adalah berdasarkan sebuah hadis:
Bahawasanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam diundang
ke rumah satu kaum lalu baginda memenuhi undangan tersebut, kemudian baginda
diundang ke rumah satu kaum yang lain namun tidak baginda memenuhinya. Lalu
ditanya kepada baginda kenapa? Baginda menjawab: “Sesungguhnya pada rumah si fulan
itu ada anjing.” Lalu dikatakan kepada baginda: “Dalam rumah si fulan (undangan
pertama) ada kucing. Baginda menjawab: “Sesungguhnya kucing bukan najis.”
Hadis ini diriwayatkan oleh al-Daruquthni dan al-Hakim.
Berdasarkan hadis ini difahami bahawa anjing adalah najis (berbeza dengan
kucing yang bukan najis).
Pendapat kedua dan dalil-dalilnya.
Pendapat kedua menyatakan bahawa anjing tidak najis
seluruhnya, demikian yang masyhur daripada Mazhab Maliki. Mazhab Hanafi
berpendapat seumpama kecuali mulut, air liur dan tahi anjing, ketiga-tiga ini
mereka kategorikan sebagai najis.
Kesimpulannya jelas kelihatan keindahan dan keunikan agama
Islam dan hukum-hakam yang tertakluk buat seluruh makhluk di muka bumi ini.
Walaupun anjing dan babi terutamanya dianggap najis mughallazah tetapi masih
dianggap haiwan yang berhak menerima layanan seperti makhluk lain. Janganlah
disebabkan hukum yang sedemikian menjadikan kita,umat Islam khususnya,
memandang serong dan menghina haiwan tersebut. Harus diingat, apabila berlaku
penghinaan maka yang dihina ialah penciptaNya. Semoga kita dapat mempraktikkan
sikap ehsan terhadap semua makhluk tanpa prejudis.
MAY BANK BERHAD :
MAY BANK (KUALA LUMPUR MAIN)
JAMIL BIN ISMAIL
ACCOUNT NO: 164016046536
For oversea Donors Sort Code: (MBBEMYKL)
BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD
JKCR ANIMALS CARE
ACCOUNT NO : 12-122-01-000920-2
0 Comments:
Post a Comment
You can leave comment.if good and ok i will publish it. if rude or bullshit arios kabaretos lambrados.
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home