Saturday, March 27, 2010

Janji orang melayu

Tak boleh Buat Jangan Berjanji Wahai Bangsaku

Ada seseorang menghantar sms kepada jamil ( no hp nya masih dalam simpanan ) katanya dia telah masukan RM30K dalam akaun jamil. tujuan untuk membantu kucing. waktu itu jamil dalam pejalanan ke hulu selangor. jamil balas dgn ucapan terimakaish dan jamil akan periksa. esoknya bila jamil check di maybank akaun . kosong. BUAT APA MACAM NI. APA DAPAT WAHAI MELAYU. jamil kata melayu cara taipan sms dia. kalau tak mampu atau tak nak atau kedekut nak bagi tak payaklah menyalak macam anjing. belagak baik,belagak kaya .

Nanti bila jamil kata atau cakap ada orang melayu yang marah , mengamok , maki hamun jamil,kutuk , itu ini. walupun apa yang jamil cakap tu ada kebenaranya. mereka orang tahu memang benar apa yang jamil cakap tetapi sifat malu nak mengaku, sifat tak boleh terima teguran itu yg membuat mereka orang melayu bongkak. Dari dulu perkara ini terjadi. dari jamil mula membuat kerja amal. .perkara ini dah jadi lama. jadi jamil pun malas nak layan sangat. cuma nak bagi tahu je apa yang akau cakap da betulnya.


Bila keluar je majalah BICARA bulan march ( 3 ) lepas seperti sebelum ini jamil menerima email, sms, dan panggilan, dari pembaca. berbagai uacapan. pertanyaan dan janji. dan kali ini ada jamil simpan semua no handphone mereka. kali ini 18 orang yg menghantar sms dan panggilan memberi janji yang memang jamil tahu janji palsu. biasalah kan orang melayu mulut manis berjanji tapi habok pun tarak. dekat sepuluh tahu jamil buat kerja amal .bayangkan dalam sepuluh tahun aktif dalam kerja amal. hanya 3 orang melayu yang pernah memberi sumbangan tinggi. iaitu tempat pertama

:
1 ) Seorang forumer dari forum cari NUR HAZIRAH BINTI MOHAMMA yang memebri sumbangan melalui bank sebanyak rm 400/

.
2 ) Abang jefry dan kak ita dari sabah. rm 250 / dan beberapa kali .

3) Puan Hanis hussein onn ( anakanda Allahyarham tun hussein onn ) rm 300/.


Inilah dalam sepuluh tahun 3 orang melayu yang memberi sumbangan melebihi rm 100/ .yg lain hanya mengutuk, menghina, berjanji palsu. . jadi pengalaman inilah membuat jamil susah nak percayakan janji bangsa sendiri iaitu orang melayu.

Sorry la. kalau nak percaya janji anda !!!!!!!!!


Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

No comments:

Post a Comment

You can leave comment.if good and ok i will publish it. if rude or bullshit arios kabaretos lambrados.