Friday, March 25, 2011

Di temuramah oleh akhbar siasah. so siapa yang nak mengetahui kisah jamilkuicng yg terbaru silalah beli akhbar siasah. ada di jual di mana-mana. sudah keluar di pasaran.




If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Friday, March 18, 2011

Shakida junior and Babykey

Kasih sayang di antara berok dan kucing,kasih sayang di atara berbeza haiwan tetapi melayu menfithnah bangsanya. hinanya melayu lebih hina dari haiwan.






If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Monday, March 14, 2011

Suka melonjor



If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Shakisadan kucingku dan tips penjagaan ...

Blog ini dipenuhi tips macam mana mahu menjaga kucing, berdasarkan pengalaman saya sendiri dan melalui bahan bacaan lain. Jika anda baru pertama kali memelihara kucing, atau baru membuat keputusan mengenainya, maka kiriman ini adalah sesuai bagi anda kerana saya akan cuba memberi ringkasan tentang keseluruhan bagaimana nak memelihara kucing dan menjaganya. Jika anda mahu mengetahui lebih lanjut, luangkan lah masa untuk melayari blog ini kerana telah banyak artikel ditulis di sini.

Apabila anda telah membawa kucing pulang bersama anda di rumah, adalah penting untuk kita memastikan keperluan asasnya dijaga. Dalam hidupan liar, kucing menyesuaikan diri terhadap persekitaran dengan cara memburu untuk mendapatkan makanan, mendapatkan keselamatan dengan memanjat pokok serta melindungi diri. Apabila berada di rumah, kucing memerlukan bantuan kita untuk hidup harmoni dalam persekitaran ini.

Jika anda telah menyediakan asas makanan, minuman yang baik dan tempat berlindung, maka anda telah melakukan permulaan yang baik. memantau bagaimana kucing menggunakan kemudahan ini akan memberi gambaran berkenaan keadaan kesihatan kucing itu. Kucing merupakan haiwan yang mempunyai rutin, maka sebarang perubahan terhadap tabiat mereka perlulah di periksa agar tiada masalah kesihatan.
Privasi atau waktu bersendirian adalah amat penting bagi kucing. Walaupun kucing itu sangat sosial dan peramah dengan manusia, mereka masih memerlukan waktu bersendirian. Biasanya privasi ini diperlukan ketika mereka menghias diri dan membuang najis. Sesetengah kucing mahukan privasi ketika makan, tetapi ada juga yang lebih berselera makan jika ditemani tuannya.

Kucing yang suka mengasingkan diri, atau takut berada dikalangan manusia, perlulah diberi ruang untuk bersendirian dalam sehari. Memang benar kita boleh melatihnya untuk menjadi lebih sosial tetapi kebanyakan kucing sebenarnya sangat berwaspada dan berhati-hati secara semulajadi, dan tidak ada latihan yang boleh membuang tabiat itu sepenuhnya.

Ada pemilik pernah memberitahu saya yang mereka fikir kucing mereka mungkin pernah di dera sebelum dipelihara oleh mereka. Tapi dalam banyak keadaan, sebenarnya kucing sememangnya telah dilahirkan dengan sikap yang sebegitu. Kucing yang kelihatan takut, terlalu berhati-hati, lama kelamaan akan belajar untuk mempercayai anda dan jangan terkejut jika kucing itu akan menjadi teman yang sangat akrab, walaupun mereka mungkin tidak akan bermanja dengan orang lain sepertimana anda.

Kucing yang diperkenalkan kepada kucing baru yang lain, atau anjing, atau kanak-kanak di dalam rumah, perlu diberi masa untuk bersendirian. Adalah tidak adil jika anda mahukan kucing itu rasa gembira dan menerima kehadiran orang baru dalam rumah dalam masa singkat. Ini bukanlah naluri kcuing kerana kucing benci kepada perubahan. Mereka lebih gemar sesuatu perkara itu kekal asal sepertimana mereka yang mengubahnya (dan bukan orang lain, termasuk anda!). Kucing memerlukan seminggu hingga sebulan untuk menerima perubahan persekitaran, atau sekurang-kurangnya untuk dia tidak berasa begitu takut.

Apabila kucing itu baru dibawa ke rumah yang mempunyai kanak-kanak, semua orang berasa begitu teruja dan mahu menyentuh dan membelainya. Menjadi tumpuan perhatian bukanlah sesuatu yang digemari oleh kucing. Ibubapa perlu mengawal pengendalian kucing itu dan pastikan ia diberi peluang untuk berehat dan bersendirian.

Memasuki rumah baru memberi tekanan kepada kucing, dan tidak mendapat ruang untuk rehat dan menyendiri akan menambahkan lagi beban tekanan itu. Kucing yang tertekan akan mendapat impak negatif terhadap sistem imunisasinya, seperti pernah saya jelaskan artikel dahulu, binatang tidak seperti manusia yang dapat meredakan tekanan dengan cara bermain gitar, bercuti dan sebagainya.

Maka adalah penting untuknya diberi rehat, sediakan ruang untuknya bersembunyi dan tetapkan peraturan di rumah bahawa setiap kali kucing itu berada dalam tempat persembunyian, maka tiada siapa dibenarkan menyentuhnya. Jika anda tidak dapat memberi ruang itu kepadanya, anda perlu menyediakan carrier dan biarkan kucing itu berada di situ beberapa lama. Carrier seperti itu boleh memberinya rasa selamat dan bersendirian



If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Apabila Kucing Bersin

Kucing tidak dapat menghembuskan hidungnya untuk membuang hingus seperti manusia. Malangnya disebabkan inilah apabila kucing bersin mereka akan mengeluarkan begitu banyak 'sampah sarap'. Bunyinya seperti menjijikkan dan ya, ia memang menjijikkan..hehe.

Bersin adalah tanda penyakit (tetapi tidak spesifik) yang berlaku apabila laluan nasal dirangsang oleh cairan atau ejen lain seperti debu. Tidak ada penyembuh mutlak untuk bersin kerana ia boleh berpunca dari banyak perkara. Antara penyebab bersin adalah :

  • Jangkitan viral
  • Jangkitan bakteria
  • Jangkitan fungus
  • Alahan
  • Bendasing

Antihistamin dan semburan nasal yang digunakan pada manusia kebiasaannya tidak sesuai pada kucing. Jika anda mempunyai kucing yang bersin, perkara terbaik adalah membawanya ke pemeriksaan klinik supaya puncanya dikenalpasti dan rawatan spesifik dapat diberikan.

Walaupun memeriksa hingus kucing adalah tugas yang sangat tidak seronok…tetapi warna dan kekerapannya dapat memberi gambaran berkenaan penyakitnya.

Secara umumnya, jika hingusnya jernih dan berair maka tidak ada apa-apa yang perlu dirisaukan. Jika warnanya hijau, kuning atau berdarah maka pemeriksaan kesihatan diperlukan. Kucing boleh mendapat hidung berdarah dari udara kering atau kegatalan seperti manusia, tetapi hidung berdarah juga adalah salah satu tanda jangkitan serius sedang berlaku, begitu juga dengan ketumbuhan nasal.






Bendasing

Kucing sepertimana kanak-kanak, boleh terdedah kepada kemalangan, seperti hidung tersumbat oleh objek-objek tertentu. Antara benda yang sering tersumbat dalam hidung kucing adalah cebisan rumput. Jika anda mempunyai kucing yang bersin sehingga 7-8 kali berturut-turut, kemungkinan besar hidungnya tersumbat dengan bendasing.

Adalah menjadi tugas yang sukar bagi doktor untuk mencari bendasing di dalam hidung kucing kecuali ianya dibiuskan. Kebanyakan kucing sangat 'tidak bersetuju' dengan idea memasukkan skop di dalam hidung mereka atau mengangakan mulut sementara doktor memasukkan probe ke belakang mulutnya.

Bagaimana Meredakan Kucing Yang Bersin

Kita boleh menambahkan keselesaan kucing dengan cara lapkan hidungnya dan sentiasa membersihkannya dari hingus yang meleleh. Jika kucing anda kelihatan lemas, anda boleh cuba letakkan beberapa baldi air panas dalam bilik air dan tempatkan kucing anda dalam bilik air itu (bukan dalam baldi air panas pula ye). Wap air atau stim itu boleh membantu melegakan ruang pernafasannya tapi janganlah sampai terbakar kulit.

Alahan

Walaupun kebanyakan kucing menunjukkan tanda alahan seperti kulit yang gatal-gatal, tapi ada juga yang bersin. Kucing boleh mendapat alahan terhadap hampir semua benda di dunia, termasuklah debunga, debu malah najisnya sendiri. Alahan biasanya menghasilkan hingus yang jernih apabila bersin. Alahan boleh dikawal tetapi tidak boleh diubati.

Sangat susah untuk menentukan apakah ejen alahan yang menyebabkan kucing itu bersin. Walaupun hampir mustahil untuk menguji kucing terhadap kesemua kemungkinan ejen alahan, doktor anda boleh mengujinya dengan beberapa penyebab utama. Jika ejen yang spesifik diketahui, anda boleh cuba mengasingkan puncanya dari persekitaran kucing atau memberikan kucing anda suntikan alahan tersebut.


Kegatalan

Asap, bau dari produk pencuci/kebersihan atau mungkin juga rambut kita sendiri boleh menyebabkan gangguan pada laluan nasal dan menyebabkan kucing bersin. Untuk menguji samada benda tertentu menyebabkan gangguan, hanya asingkannya dari persekitaran dan bersin itu sepatutnya berhenti.

Asap rokok juga boleh menjadi gangguan hebat kepada kucing dan mereka juga terdedah kepada semua risiko penyakit dari hembusan asap rokok sepertimana manusia. Ini adalah termasuk bersin, bronkitis dan juga kanser paru-paru. Saya tidak mahu nasihatkan anda supaya jangan merokok di hadapan kucing, tetapi saya nasihatkan anda supaya berhenti terus dari merokok.




If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Kucing Parameswara

Where ever i go , where ever i stopped , where ever i eat , there will be few cats will come around. i could'n encise at all. and always i will feed them even if i dont have anything to give them, i will buy fried fish for them.
This cats i meet when i am going to malaccan and stopped buy for dinner at parameswara jetty. to eat seafood. and after 2 minuts i sitt on the chair 2 cats come and slizziling near me. asking for love and food. i guess..





If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Thursday, March 10, 2011

Marvelouse lady from Australian.




Last 6-7 month this Two beutiful and hornest lady which come from Australian , come to Malaysians for holiday. but since they see me at bukit bintang every days they will come and visite me. playing with cats and monkey. i still remeber babykey bite one of the short hair lady ears , but that didnt make her hate babykey.

And atoday both of them come again to kuala lumpur. and guest what ? the bring some souviniour from Australian for babykey. are baby cloth. 2 of that think was made by the lady her self. olso she came out with donation fro cats. as usual. for both of marvalouse lady thank for visiting me again. really appriciate that.my god bless both of you.







Enam tujuh bulan lepas 2 orang sahabat baik wanita austarlia datang ke kuala lumpur . 4 hari di kuala lumpur 4 hari mereka datang bermaind engan kucing dan berok. jamil maish ingat. sumbangan-sumbangan yg mereka beri.

Dan hari ini mereka datang lagi. dan kali inid engan buah tangan dari Australin iaitu beberapa helai baju untuk babyke...y. termasuk 2 yang di jahit sendiri oleh wanita tersebut.

Terasa betuah bila orang mengingati kita. terutamanya yg selalu pelancong luar negara.




If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Saturday, March 5, 2011

Shakiratu Gone Forever






Hari ini sabtu 05 / 03 / 2011 shakiratu telah pergi buat selama-lamanya, dalam masa setahun ini hskiratulah yg menjadi teman senantiasa jamil, waaemah ke mana sahaja jamil pergi shakiratu lah yg akan mengikut,ini kerana walau di tinggalkan lama di skuter shakiratu tidak akan sesekali turun dari skuter.

Minggu lepas shakiratu telah keluar rumah , hampir 5 hari. puas satu taman jamil cari. termasuk di jalan besar, jamil tawakal jika dia pergi terus. tapi 3 hari lepas dalam pukul 7.00petang shakiratu pulang. dalam keadaan kurus , dan bahagian bibir bawahnya terkoyak , jamil tahu ini mesati angkara anjing.jamil mandikan dnegan dettol dan syampoo, bersihkan seluruh badanya, beri antibiotic,multivitamin, dan susu. tapi setiap hari shakiratu semakin lemah.

Badannya kurus cengkung, DAN DALAM 1-2 HARI SEBELUM MATI SHAKIRATU SENTIASA MAHU DUDUK DI LUAR BILIK BERHAMPIRAN JAMIL. dan pengalaman jamil itu tandanya waktunya telah tiba. jamil terima dengan redha walaupun sedih. shakiratu telah tinggal dengan jamil hampir 9 tahun. waktu di ambil dia berumur dalam 2-3 tahun.

Tentu banyak yg mengingati shakiratu.sebab kalau di bukit bintang siap yang mencangkung dekatnya pasti shakira akan naik baring atas paha orang itu. shakiratu jamil sangat sayangkanya kerana dia lemah lembut, waktu jalan mesti boleh nampak.

TO SHAKIRATU I WILL REMEMBER YOU FOREVER SAME LIKE ORHERS. THE SPECIAL ONE.

http://www.facebook.com/profile.php?id=100001996448633&sk=wall#!/album.php?aid=5639&id=100001996448633

If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

REWARD RM 10.000



REWARD RM 10.000
Update


Who ever can give me this murderer adress , car plate no, where she or he working, mostly importen his or her face. i will pays rm 10.000. i am not catman if i didnt put this person inside hospital for whole of his or her life. MURDERERRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

this cat muderer is a TomBoy,she is a girl!!!
she deleted her profile, and report the video before.
n now, the video uploaded again n i get her photo from 1 of my fren.
my fren and i don know this murderer,so far we oni can get her photo but don know wer she live n her hp num.
we juz know her previous fb's name is 'MR.LONENY MR.LOUIS' (if i not mistaken)
so guys! spread it out!!!! find her!!!

latest update!!
thx for searching her hp num!
now we got her num adi!!!
0162833360





Sesiapa yang boleh memberi alamat dan wajah celaka yang membunuh anak kucing tersebut saya akan membayar rm 10.000. saya mahu alamat beliau, kenderaan beliau, wajah beliau. sila email saya nakcuba2000@yahoo.com. saya akan periksa email saya setiap hari. kalaua nda tak mahu di kenali tak mengap[a. berikan kepada saya betul saya akan mi...nta no bank akaun . demi Allah kalaus aya tak bunuh dia jangan panggil saya jamil kucing. emosional atau tidak saya tak peduli.




Kalau di bawa ke undang-undang pun mahkamah malaysia tidak boleh melakukan apa sahaja yang setimpal .kalau report polis membuang masa sahaja. polis tidak akan ambil tahu. saya mahu alamat , wajah beliau. REWARD RM 10.000 JAMILKUCING



If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Thursday, March 3, 2011

Telah lama jamil katakan.


Jamil bukan nak kutuk , bukan nak hina tapi kenyataan tetap kenyatan. kerja amal yang jamil buat betul betul hanya di iktiraf dan di terima baik oleh bangsa kafir tak kira di malaysia atau dari luar negara. melayu ada but can be counted. selama hampir 10-12 tahun di bukit bintang baru sekali jamil pernah terima barang makan iaitu burg...er dna air coke dari orang yg di panggil MELAYU. iaitu seorang wanita bernama ena yg berkerja di confort hotel.

Tapi kalau bangs alain dah tak terkira. selalu ada yg ajak pergi makan, ada yg beli burger , kuih muih, buah buahan. nyonya di foto setiap 2 hari pasti akan membeli kopi dari mc donalds untuk jamil. apa kerja beliau? tukang urut. kerkja yg selalu melayu pandang HINA sangat seolah olah melayu adalah orang atau bangsa terbaik. tapi walaupun nyonya cina ni kerja tukang urut , pakaian tak senonoh tetap[i hantinya ,mulia. selalu beri sumbangan untuk kucing, selalu belikan makan dan minuman untuk jamil isi perut.

Tapi masaalahnya bila jamil cakap ad amelayu yg akan menyalak bagai anjing marah. walaupun kenyatan, siapa kaki pondan melayu! siapa kaki betina melayu ! siapa kaki buang anak melayu ! siapa kaki hisap dadah,ganja,pil ,melayu ! siapa kaki rempit melayu ! siapa kaki rasuah melayu! siapa kaki tipu melayu ! siapa suka dnegaki melayu! siapa kaki fithnah melayu ! siapa suka jatuhkan bangsa nya melayu! banyak lagi aku nak cerita. takut ada yg panas telingan je.

Sebab itulah aku lebih hormat dna sanjung bangsa lain dari bangsa melayu. terima atau tidak itu ko orang punya pasal.



If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"

Shakishop getting Old

Shakishop now getting old. under my count he is now 13 years old. so i seldom bring him anymore to bukit bintang, maby just one week 1 time or two week 1 time. even when i bring him to bukit bintang he will sitt in special place.



If a homeless cat could talk, it would probably say, 'Give me shelter, food, companionship and love, and I will be yours for life!"