Saturday, March 27, 2010

Janji orang melayu

Tak boleh Buat Jangan Berjanji Wahai Bangsaku

Ada seseorang menghantar sms kepada jamil ( no hp nya masih dalam simpanan ) katanya dia telah masukan RM30K dalam akaun jamil. tujuan untuk membantu kucing. waktu itu jamil dalam pejalanan ke hulu selangor. jamil balas dgn ucapan terimakaish dan jamil akan periksa. esoknya bila jamil check di maybank akaun . kosong. BUAT APA MACAM NI. APA DAPAT WAHAI MELAYU. jamil kata melayu cara taipan sms dia. kalau tak mampu atau tak nak atau kedekut nak bagi tak payaklah menyalak macam anjing. belagak baik,belagak kaya .

Nanti bila jamil kata atau cakap ada orang melayu yang marah , mengamok , maki hamun jamil,kutuk , itu ini. walupun apa yang jamil cakap tu ada kebenaranya. mereka orang tahu memang benar apa yang jamil cakap tetapi sifat malu nak mengaku, sifat tak boleh terima teguran itu yg membuat mereka orang melayu bongkak. Dari dulu perkara ini terjadi. dari jamil mula membuat kerja amal. .perkara ini dah jadi lama. jadi jamil pun malas nak layan sangat. cuma nak bagi tahu je apa yang akau cakap da betulnya.


Bila keluar je majalah BICARA bulan march ( 3 ) lepas seperti sebelum ini jamil menerima email, sms, dan panggilan, dari pembaca. berbagai uacapan. pertanyaan dan janji. dan kali ini ada jamil simpan semua no handphone mereka. kali ini 18 orang yg menghantar sms dan panggilan memberi janji yang memang jamil tahu janji palsu. biasalah kan orang melayu mulut manis berjanji tapi habok pun tarak. dekat sepuluh tahu jamil buat kerja amal .bayangkan dalam sepuluh tahun aktif dalam kerja amal. hanya 3 orang melayu yang pernah memberi sumbangan tinggi. iaitu tempat pertama

:
1 ) Seorang forumer dari forum cari NUR HAZIRAH BINTI MOHAMMA yang memebri sumbangan melalui bank sebanyak rm 400/

.
2 ) Abang jefry dan kak ita dari sabah. rm 250 / dan beberapa kali .

3) Puan Hanis hussein onn ( anakanda Allahyarham tun hussein onn ) rm 300/.


Inilah dalam sepuluh tahun 3 orang melayu yang memberi sumbangan melebihi rm 100/ .yg lain hanya mengutuk, menghina, berjanji palsu. . jadi pengalaman inilah membuat jamil susah nak percayakan janji bangsa sendiri iaitu orang melayu.

Sorry la. kalau nak percaya janji anda !!!!!!!!!


Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Shakitata ( shaki-mata-buta )

My new blind cat shakitata already geos to bukit bintang.
Shakitata kucing yang kedua-dua belah matanya buta telah boleh di bawa ke bukit bintang untuk mencari rezeki. dan di pertontonkan kepadfa umum supaya mereka tidak memilih kucing untuk di bela.







Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Shakitang ( shaki-bukitbintang)

Namanya Shakitang ( Shaki-bukitbintang )Tadi sampai je di bukit bintang seperti biasa jamil menyediakan segala kelengkapan. mengantung keratan-keratan akhbar,nota-nota sambil bersembangsdengan Mr john yg beri rm 100? setiap bulan. tengah kami bersembang dan jamil buat kerja kami dengar bunyi anak kucing mengeow. mr john kata ( wei jamil aku dengar anak kucing la ) jamil cakap ya. kami berdua terus pergi cari. tengok tengok kesihan seekor anak kucing berusia dalam 2-3 bulan basah baru keluar dari longkang besar. yang heran macamana anak kucing tu boleh sampai di bukit bintang tempat sibuk. betul betul depan tempat jamil. jamil ambik mandikan dengan air paip. bersihkan, lap dengan tuala. letakan dengan shakinchu. alhamdullilah shakinchu terima baik ,di jilatnya.






Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Sexy lady









Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Wednesday, March 24, 2010

The Late Shakipple

Penyakit Kucing ( penyakit Kulit )

Ada banyak penyakit pada kucing di dunia ini salah satunya adalah : Penyakit kulit. Jangan salah lho walaupun kucing mempunyai bulu tapi bukan berarti nggak bisa terkena penyakit kulit.

Penyakit kulit pada kucing sendiri terjadi karena beberapa faktor semacam dari gigitan kutu, terkena parasit jamur, alergi atau mungkin terjadi karena efek dari penyakit kucing yang lain pada tubuhnya.

Saya hanya akan membahas penyakit kulit kucing karena faktor jamur. Karena penyakit kulit yang disebabkan oleh jamur banyak menyerang anak kucing maupun kucing jantan. Selain itu jamur juga sering menyerang pada kucing berbulu panjang..

Sedangkan Gejala penyakit kulit pada kucing ini adalah ketombe, bulu rontok dan botak (Dengan pola melingkar), serta tentu saja gatal-gatal. Jika anda melihat gejala ini lebih baik ditangani secara cepat karena penyakit dengan jamur dapat menginfeksi pemilknya



Salah satu cara untuk mengobati penyakit kucing yang disebabkan oleh jamur adalah dengan cara pengobatan topikal, yaitu dengan menggunakan sampho maupun lation antijamur. Kemudian pengobatan selanjutnya adalah dengan menggunakan ketonazole tablet atau gliseofulvin..

Untuk pencegahannya sendiri tergantung juga bagaimana kebersihan pemiliknya. Jika pemiliknya kotor tentu saja kandang kucig juga pasti kotor. Oleh karena itu jagalah kebersihan kandang maupun lingkungannya (rumah anda). Selain itu untuk pencegahan lebih lanjut kandang harus disemprot antiseptik atau antijamur




Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Perempuan melayu terakhir









Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Monday, March 22, 2010

Perbezaan ada hati dgn cakap lebih

Walaupun dia seorang india,walaupun dia seorang peminta sedekah, walaupun dia kotor, walaupun dia merempat,walaupun dia miskin, walaupun dia jijik hina di pandang, walaupun dia bukan melayu,walaupun dia bukan islam. tetapi setiap kali dai lalu dia akan mengutip sampah sekitar skuter dan pasti akan meletakan 20 sen atau 50 sen di atas skuter. itulah dia. kita jangan pandan orang luaran. bukan jumlah yang menjadi ukuran tetapi hati nurani .di hina,jijik,kotor tetapi allah menjadikan hati dia murni.lebih murni dari orang melayu yang banyak menyalak di forum cari itu. .

Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Shakitata ( Shaki-mata-buta

Found Blind cat inside drain holes .both of her eye are blind,totally cannot see anymore. pity. but i am happy i am the person who found it.
Namanya SHAKITATA ( SHAKI - MATA - BUTA ) kedua-dua belah matanya buta. kelmarin jamil membawa skuter untuk servis. sedang dok tengok makaniak repair skuter dengar anak kucing mengiew. seperti biasa naluriku taks enang. aku membalas bunyinya. ku lihat dari jauh seekor anak kucing meluru ke arah ku terhoyon hayang. terus ke longkang. tanpa berhenti atau melompat.aku cepat-cepat mengambilmnya yg telah kotor kena air longkang. setelah ku bilas sikit rupa-rupa kedua-dua matanya buta. dia hanya mengunakan deria dengar dan bau sahaja. kesihan sungguh. umurnya dalam 3-4 bulan. terus ku bawa balik dan mandikan.
Sekarang dia sihat cantik dan gebu.cuma buta. kesana ke mari gunakan deria bau dan dengar je.entah el agaknya kalau forumer-forumer di porum carigold tu jumpa apa mereka buat agaknay. ambik ke atau pandang je. atau setakat melalak macam anjing. manusia-manusia.melayu-melayu


Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Sunday, March 14, 2010

Tired and to Tired





Surah Ghafir : 7-9 Hadis Riwayat Muslim Bermaksud : "Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Wednesday, March 10, 2010

Penyakit kucing ( FIE )

Penyakit kucing ( FIE )



Kali ini kita akan membahas salah satu penyakit kucing yaitu FIE. Apa itu? kepanjangan dari FIE adalah Feline infectious enteritis. Ini adalah salah satu dari penyakit menular yang paling sering menyerang kucing peliharaan kita.

Penyakit kucing ini dapat menyebabakan penurunan dramatis jumlah sel darah putih yang ada. Gejala-gejala dari penyakit kucing ini adalah sebagai berikut :
  • Demam
  • kehilangan selera makan
  • depresi
  • muntah-muntah
  • diare.

Bukan jenis kucing atau ras kucing tertentu yang paling mudah mengalami kematian. Melainkan anak kucing (tidak peduli jenisnya) yang paling memiliki tingkat kematian paling tinggi.

Beruntungnya sudah ada vaksin untuk penyakit kucing ini sehingga penularan penyakit ini dapat dikendalikan. Walau begitu kucing yang berhasil sembuh akan sering tetap lemah sepanjang sisa hidupnya. Jadi sebaiknya hati-hati..selalu waspada! Banyak cara sebuah penyakit dapat menular tidak terkecuali dengan kucing milik anda.


Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Saturday, March 6, 2010

Latest Cats ( kitten ) In the house..

kucing-kucing terbaru di rumah jamil. ada 3 ekor anak kucing terbaru di rumah yang baru di jumpai. salah seekornya sangat sedih kerana kedua-dua belah matanya buta tetapi jamil bersyukur.jamil yang jumpa.

1 ) Namanya SHAKIDYLIA ( SHAKI-LADY-AUSTRALIA ) anak kucing ini di jumpai oleh 2 orang wanita pelancong dari australia. mereka jumpa berhampiran cafe di sebelah bukit bintang plaza. mereka yang memang telah kenal jamil sejak pertama kali jumpa di tahun 2005 terus membawa anak kucing tersebut kepada jamil dan meminta jamil belakan. alhamdullilah makin sihat dan bersih setelah di mandikan.
This cat i named her shakidylia ( shaki-lady-australia ) this kitten was found by 2 australian sister at bukit bintang area. and as they known me since first time meet at 2005 .they bring that kitten to me and request me to take care that kitten.

2 ) Namanya SHAKITATA ( SHAKI - MATA - BUTA ) kedua-dua belah matanya buta. kelmarin jamil membawa skuter untuk servis. sedang dok tengok makaniak repair skuter dengar anak kucing mengiew. seperti biasa naluriku taks enang. aku membalas bunyinya. ku lihat dari jauh seekor anak kucing meluru ke arah ku terhoyon hayang. terus ke longkang. tanpa berhenti atau melompat.aku cepat-cepat mengambilmnya yg telah kotor kena air longkang. setelah ku bilas sikit rupa-rupa kedua-dua matanya buta. dia hanya mengunakan deria dengar dan bau sahaja. kesihan sungguh. umurnya dalam 3-4 bulan. terus ku bawa balik dan mandikan.


This kitten i named her shakitata ( shaki-mata-buta / shaki-bling both eye ) i found her when i sending my scooter for service. pity both of her eye are blind. now already stay with me

3 ) Namanya SHAKISAS ( SHAKI-JALAN-KESAS ) anak kucing ini di jumpai oleh seorang kawan dan juga jiranku. katanya dia hampir terlanggar seekor anak kucing yang cuba melintas highway kesas. nasib baik dia sempat berhenti dengan cara mengejut. dan terpaksa menghalang kereta laind ari melanggar anak kucing itu. mula katanya hanya nak letakan di tepi highway.tapi takut anak kucing itu lintas semula. makan dia teringgatkan jamil. datang rumah memohon dan memujuk supaya mengambil anak kucing itu. umurnya dalam 2-3 bulan juga.
This kitten i named him shakisas ( shaki-kesas / kesas is are highway name ) this kitten was found by my neighbour which almost hit him while he try to cross that highway. he was pick up and bring it to my house.

Alhamdullilah ketiga-tiga mereka sihat. makan pun berselera.


Update : Today



( 4 ) Namanya Shakitang ( Shaki-bukitbintang )Tadi sampai je di bukit bintang seperti biasa jamil menyediakan segala kelengkapan. mengantung keratan-keratan akhbar,nota-nota sambil bersembangsdengan Mr john yg beri rm 100? setiap bulan. tengah kami bersembang dan jamil buat kerja kami dengar bunyi anak kucing mengeow. mr john kata ( wei jamil aku dengar anak kucing la ) jamil cakap ya. kami berdua terus pergi cari. tengok tengok kesihan seekor anak kucing berusia dalam 2-3 bulan basah baru keluar dari longkang besar. yang heran macamana anak kucing tu boleh sampai di bukit binatng tempat sibuk. betul betul depan tempat jamil. jamil ambik mandikan dengan air paip. bersihkan, lap dengan tuala. letakan dengan shakinchu. alhamdullilah shakinchu terima baik ,di jilatnya.




And the latest today while in bukit bintang. since i arrive and as usual i do my job. i hear sound like kitten sound.after serching i found small kitten wet couse he just climb from drain hole. not far away from my place. i name her ( Shakitang shaki-bukitbintang )





Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".

Thursday, March 4, 2010

Babykey The Lolipop Lover




Surah Ghafir : 7-9

Hadis Riwayat Muslim Bermaksud :

"Pada setiap pagi seorang itu pasti di sertai oleh dua malaikat yang berdoa : Ya Allah berikanlah kerosakan terhadap orang yang enggan membelanjakan hartanya untuk bersedekah ",sedangkan yang lain berdoa : " Ya Allah berikanlah pengantian terhadap orang yang gemar membelanjakan hartanya kepada kebaikan ".